Dodał: Maciek
Data dodania: 2017-10-06

Habakuk

Habakuk to polski zespół reggae, którego korzenie wyrastają z Częstochowy. Założony został w 1990 roku, a jego nazwa pochodzi od biblijnego imienia proroka Habakuk.

Początki grupy to rok 1989, gdy zespół Engaddi z Częstochowy spotkała się z grupą Samuel z pobliskiego Będzina. Engaddi było kapelą stworzoną przez lidera Habakuka - Wojciecha „Brodę” Turbiarza, natomiast Samuela tworzyli Jacek i Mariusz Karolewscy.

W 1990 z połączenia obu zespołów powstaje Habakuka. Początkową nazwą staje się THC Habakuk. W pierwszym składzie znaleźli się: Wojciech Turbiarz, Jacek Karolewski, Mariusz Karolewski, Irena Toborek, Paweł „Smerda” Derda. Początkowo przez zespół przewinęło się wiele osób, głównie perkusistów (m.in. Dariusz Litera i Grzegorz Kwiczoł). Rok później do zespołu dołączyła sekcja dęta: Wojciech Kowalski (sax.) i Piotr „Fi” Hutny (trąbka) oraz Artur Szumlas (dub master), który w dużej mierze tworzy specyficzny klimat muzyczny w zespole. Artur Szumlas pisze teksty utworów, maluje obrazy, robi koszulki, naklejki, okładki i plakaty.W tym składzie Habakuk zagrał m.in. na festiwalach: Reggae Nad Wartą 1992, Reggae Christmas 1992, Reggae Messages 1992 czy Africa Is Hungry 1992 i 1993 oraz wielu innych.

Pod koniec 1992 roku powstała kaseta demo „Party”, będąca autentycznym zapisem reggae’owej imprezy w studenckim radiu Klika w Częstochowie. Dwa lata później Habakuk zawiesił działalność koncertową na rzecz poszukiwania nowego oblicza, zarówno personalnego jak i artystycznego. W tym samym czasie Artur Szumlas i Wojciech Turbiarz pod nazwą Family Front zaczęli tworzyć imprezy Ragga Party, będące jednocześnie sound systemem i performancem. Równocześnie powstała nowa twarz Habakuka - teatr Rub Ritual i happeningi Dziecinada tu, czyli łyk swobody dla dobrej pogody oraz Ziemia jest święta - instalacja przestrzenna, ja i ja jedno tchnienie.

W 1994 roku powrócili na estradę. Muzyka zyskała bardziej rockowe brzmienie, jednak cały czas z rozpoznawalnym reggae’owym pulsem. Później d grupy doszedł Piotr „Dziki” Chrząstek (założyciel i lider częstochowskiej formacji hip-hopowej Sektor B), co zaowocowało wprowadzeniem rapu do muzyki Habakuka (festiwal Odjazdy w 1997 r.).

W listopadzie 1997 Habakuk nagrał w zaprzyjaźnionym częstochowskim Studio Radioaktywni materiał noszący tytuł Rub Ritual. W nagraniach uczestniczyła grająca na flecie poprzecznym Ewa Kołecka, współpracująca również z Pidżamą Porno i THC-X. Później kilka utworów z tej sesji znalazło się na albumie grupy Rub Pulse (Serce, Jedność). W tym czasie zespół wiele koncertował, a jego członkowie byli współorganizatorami takich imprez jak: Reggae Meeting (1997 i 1998), Rym Częstochowski - Hip Hop Festiwal (1998) oraz Marleyki (1998).

Rok 1998 to kolejne zmiany składu. Natomiast w styczniu 1999 roku, Habakuk dokonał nagrań w katowickim Cyberstudio, których owocem było 12 utworów utrzymanych w klimacie rootsowo-rockowym. Materiał nosił tytuł Mniam! Mniam! REGE i ukazał się w marcu 1999 r., nakładem bytomskiej wytwórni W Moich Oczach. Płyta spotkała się ze znakomitymi recenzjami w największych opiniotwórczych magazynach muzycznych.

Latem 1999 r. zespół występował jako support przed gwiazdami światowego reggae, Mad Professorem i Macka B. Koncerty odbyły się w Chorzowie i Warszawie. Po koncertach, zaangażowany w wiele innych projektów Jacek Otręca opuścił zespół. Zastąpił go Daniel Pomorski, grający również na trąbce. Dołączył także Mikołaj Kopeć, który odpowiadał za brzmienie zespołu na żywo (live-mix). W tym samym roku występ Habakuka na żywo mogła zobaczyć cała Polska - festiwal Tam Gdzie Biją Źródła na Równicy w Ustroniu był transmitowany przez drugi program TVP. Habakuk grał tam obok m.in. Zion Train i Juniora Delgado.

W 2000 r. zespół uczcił jubileusz 10-lecie istnienia wydawnictwem Rub Pulse. Zawierało ono nagrania z lat 1996-2000, ale krążek był mocno wzbogacony brzmieniem elektronicznym. Grupa została też doceniona przez Gazetę Wyborczą, która w podsumowaniu roku 2000 wymieniła Habakuka jako jedną z większych nadziei polskiej muzyki. W sierpniu do zespołu doszedł klawiszowiec Marek Makles, zastępując Daniela Pomorskiego. W tym jubileuszowym roku najważniejszymi koncertami Habakuka były: Marleyki w Łodzi i koncert na Regałowisku w Bielawie. Poza tym zespół zagrał kilkadziesiąt mniejszych koncertów.

W 2001 r. wspólne występy z Habakukiem rozpoczęła znana postać polskiego reggae, Monika Biczysko z grup Bakshish i Credon. Zespół wystąpił na takich koncertach jak festiwalu Afryka w Toruniu, na Punkowej Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy w Krakowie oraz w charakterze gwiazdy na finałowym koncercie festiwalu Wiosna Reggae Marleyki 2001 we Wrocławiu. Wielkim przeżyciem był występ dla 250 tys. ludzi na Przystanku Woodstock w Żarach.

Jesienią 2001 r. Habakuk pożegnał Mikołaja Kopcia, który poświęcił się swej działalności, a odpowiedzialność za brzmienie zespół oddał w ręce Adama Celińskiego. Wyrazem uznania dla grupy był występ podczas Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 2002 na żywo w studiu telewizyjnym przy ul. Woronicza w Warszawie. Pod koniec 2002 r. Habakuk wydał trzecią, bardzo przebojową płytę Muzyka Słowo Liczba Kolor, na której utrzymany był muzyczny kierunek zespołu. Gościnnie w nagraniach wzięli udział Antoni Gralak oraz Mateusz Pospieszalski i Anna Patynek na instrumentach perkusyjnych, a także wielu innych zaprzyjaźnionych muzyków. W prasie ukazały się pochlebne recenzje, w różnych stacjach telewizyjnych prezentowany był teledysk do utworu Wrażenia.

Pod koniec 2003 r. zespół przejechał niemal całą Polskę w ramach trasy Rege Tonite. 37 koncertów zgromadziło prawie 8-tysięczną publiczność. Wiosną 2004 r. grupa wspólnie z płockim Farben Lehre oraz pabianickim Proletaryatem odbyła cieszącą się dużą frekwencją trasę Punky Reggae Party. Muzycy Habakuka występowali też z Muńkiem Staszczykiem jako projekt Rege Inna Polish Stylee. Pod koniec 2005 r. Habakuk powrócił winylowym wydawnictwem Hub-a-dub, na którym znalazły się nagrania zespołu w remiksach Wszystkich Wschodów Słońca, Kadubry, Activatora i Adama Celińskiego.

Grudzień 2005 to kolejny album grupy zatytułowany 4 Life, poprzedzony singlem Życia Rytm. Wśród zaproszonych gości na płycie pojawili się m.in.: Muniek Staszczyk, Pablopavo, Reggaenerator, Bob One, DaBass, Janusz Iwański i inni. Teksty do kilku piosenek napisał Sławomir Gołaszewski.

Habakuk zagrał koncert w Studiu Programu 3 Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej w Warszawie 8. stycznia 2006, a 3. sierpnia 2007 zespół po raz drugi w karierze wystąpił podczas Przystanku Woodstock, tym razem w Kostrzynie nad Odrą. Występ, podczas którego usłyszeć można było zarówno stare kawałki jak i piosenki pochodzące z najnowszej płyty A Ty siej..., spotkał się z ciepłym przyjęciem licznie zgromadzonej publiczności. W tym samym roku Habakuk wystąpił również m.in. w Mysłowicach podczas festiwalu Off Festival oraz na festiwalu w Glastonbury.

8. lutego 2008 r. Habakuk podczas swoich 18. urodzin zagrał koncert w Grudziądzu. W 2009 roku od zespołu odszedł gitarzysta i drugi wokalista – Krzysiek Niedźwiecki, autor wielu kompozycji. Na jego miejsce pojawił się Kordian Nowicki, wcześniej jeżdżący z Habakuk jako techniczny. Bardzo dobrze odnalazł się na pokładzie. Wniósł świeżość do zespołu oraz mocne gitarowe akcenty. Kilka jego kompozycji znalazło się zresztą na najnowszej płycie. Zespół opuścił też pod koniec 2010 roku Piotr Jackson Wolski, grający z Habakuk przez ostatnie 3 lata na perkaszynach. W części piosenek z najnowszej płyty można usłyszeć jego grę.

W pierwszy dzień wiosny roku 2011 ukazała się najnowsza płyta zespoły zatytułowana Sztuka ulotna. Nowy album obfituje w ciekawe nagrania, jak choćby piosenkę Kryzys, której pomysłodawcą był Kordian „Mi się wydaje, że ten kryzys, to trochę taka ściema babilońska...” wyjaśniał w audycji DJ Pasmo.

 

Skład:

- Wojciech „Broda” Turbiarz -gitara, wokal

- Wojciech Cyndecki - gitara basowa

- Kordian Nowicki - gitara, wokal

- Jaromir Puszek -perkusja

- Marek Makles - instrumenty klawiszowe

- Błażej Koza - saksofon

- Damian Socha - trąbka

- Mikołaj Kopeć - reżyser dźwięku


Dyskografia

Mniam Mniam REGE
Pierwszy oficjalny album zespołu nagrana w styczniu 1999 roku w Cyberstudiu w Katowicach. Realizatorem nagrań był Grzegorz Kubek, przy mixie współpracował cały zespół Habakuk. Masteringiem zajął się Marcin Mikulski.W nagraniach udział wzięli: Wojtek -Broda- Turbiarz, Jaromir Puszek, Wojtek Cyndecki, Krzysztof Niedźwiecki, Michał Walczak, Ewa Kołecka.
Lista utworów:
  1. Rub Ritual
  2. Ucieczka
  3. Soul Food
  4. Pra – Ład
  5. Mit ukuty
  6. Wolny od Ja
  7. Sunny Lion
  8. Fari Wave
  9. Żywy Anioł
  10. Rasta trans
  11. Oh ! Darling
  12. Wake Up!
Mniam Mniam REGE

Rub Pulse
Druga płyta w dorobku Habakuka. Wydawnictwo okolicznościowe zawierające nagrania z lat 1996 - 2000. W tym też roku Habakuk obchodzi swoje dziesięciolecie istnienia. Płyta nagrana w Studio A.R.M. RADIOAKTYWNI. Producentem i realizatorem był Adam Celiński. Album zawiera prezentację multimedialną na której znajduje się bogata galeria zdjęć zespołu, grafiki Artura oraz m. in. teledysk zespołu.
Lista utworów:
  1. Rub Dub
  2. Hallo Jah Jah Time
  3. Ucieczka
  4. Jedność (Extremal T.H.C. Remix)
  5. Pra - Ład (Jungle Radioactiv Remix)
  6. Serce
  7. Fari Wave (Jungle Radioactiv Remix)
  8. Rub Pulse
Rub Pulse

Muzyka Słowo Liczba Kolor
Album zawierający 13 utworów wydany w 2002 roku, nagrywana w studiu A. R. M. RADIOAKTYWNI w latach 2000-2002. Realizacja nagrań, mix i mastering - Adam Celiński. Produkcją zajęli się Wojtek Cyndecki, Wojciech Turbiarz i Adam Celiński. Gościnnie w nagraniach wzięli udział Antoni Gralak oraz Mateusz Pospieszalski i Anna Patynek na instrumentach perkusyjnych, a także wielu innych zaprzyjaźnionych muzyków. W prasie ukazały się pochlebne recenzje, w różnych stacjach telewizyjnych prezentowany był teledysk do utworu Wrażenia.
Lista utworów:
  1. Żywe Drzewo
  2. Rozczochrany łeb
  3. Dzień
  4. Out of Babilon
  5. Muzyka Słowo Liczba Kolor
  6. Inity
  7. Bez słów
  8. Rege Tonite
  9. Jah
  10. Wrażenia
  11. Takie Jest Życie W Miejskiej Dżungli
  12. When Is No Music
  13. Soul Fire
Muzyka Słowo Liczba Kolor

Hub-A-Dub
Album wydany 29 sierpnia 2005 roku nakładem Gigant Records.
Lista utworów:
  1. Minix dred
  2. Dub Co Dzień
  3. Out of Babylon
  4. Kto?
  5. Roots 3
  6. Vitamin produced
  7. Życia rytm
  8. Good Riddim
  9. Family Riddim
  10. Shame
  11. Familijna Komitywa
  12. Inity
  13. Rasta trans
  14. Rasta trans (riddim)
  15. Rasta Trans (video)
Hub-A-Dub

4 Life
Album wypromowany w grudniu 2006 roku, który przynosi 15 znakomitych kompozycji. Na płycie, która powstawała prawie 3 lata znajdziemy wszechstronny przegląd inspiracji, jakie zawsze towarzyszyły Habakukowi. Jest to bardzo reggae’owa płyta z jednej strony, ale również znajdziemy utwory zgodne ze współczesnymi trendami w stylu ragga - Familijna Komitywa z gościnnym udziałem czołówki nawijaczy: Pablopavo, Reggaenerator, Da Bass, Bob One. Jest również rockowy przebój Miasto, gdzie wokalnie udzielił się wieloletni przyjaciel zespołu Muniek Staszczyk. Do płyty powstały trzy klipy: Zostanę Politykiem, Kto? , nakręcony w Ostródzie - miejscu dorocznego festiwalu reggae oraz Dobry Riddim zrobiony własnym sumptem przez ekipę z Częstochowy. Kilka utworów doczekało się znakomitych remixów, których autorami byli między innymi: Kadubra, K-Jah czy Tomek Karczewski. Gości na płycie: Irienka, Daniel Pomorski, Kluczniak, DJ Haem czy Janusz „Yanina” Iwański. Wyjątkowy jest również fakt, że teksty do dwóch utworów napisał Sławomir Gołaszewski. Całkowitą sensacją, jest powstanie dwóch wersji utworów Kto? i Tutaj w PL, gdzie głosu i własnego tekstu użyczył Mikey Dread przy okazji swojego pobytu w Polsce na trasie w czerwcu 2006.
Lista utworów:
  1. Życia Rytm
  2. Dobry Riddim
  3. Zostanę Politykiem
  4. Kto?
  5. Ja Jako Ty
  6. Miasto
  7. Niewidzialne
  8. To Kocha Co Ma
  9. Jestem Twój
  10. Baza
  11. Tutaj w PL
  12. Kiedy nie ma Cię
4 Life

A Ty siej
Album ukazał się nakładem wytwórni płytowej EMI Music Poland 9. marca 2007 roku. Był on hołdem jaki ten jeden z najbardziej znanych polskich zespołów reggae składa Jackowi Kaczmarskiemu - legendarnemu bardowi. Na płycie znajdują się piosenki Kaczmarskiego w wersjach reggae. Wydawać by się mogło, że połączenie twórczości Jacka Kaczmarskiego z brzmieniami reggae jest pomysłem karkołomnym. Jednak w tym przypadku okazało się to strzałem w dziesiątkę. Mury, Arka Noego, Krajobraz po uczcie, Źródło czy inne sztandarowe utwory słynnego śpiewającego poety nabrały nowego wyrazu doskonale wpisując się w stylistykę reggae. Na pomysł nagrania tej płyty wpadł Paweł Potoroczyn, w którego głowie narodził się pomysł przedstawienia twórczości Kaczmarskiego w najmodniejszych rytmach muzycznych - czyli właśnie reggae. To on też uznał, że twórczość Kaczmarskiego najlepiej zinterpretuje właśnie Habakuk. Nagrania trwały ponad pół roku. Gościnnie wzięli w nich udział między innymi: Muniek Staszczyk, Mateusz Pospieszalski, Antoni "Ziut" Gralak, Anna Witczak (z zespołu Dikanda), Jerzy Mercik - występujący niegdyś w legendarnych zespołach Śmierć Kliniczna i R.A.P, Jarek Bester - lider cenionego na całym świecie Crakow Klezmer Band oraz gość specjalny: Patrycja Kaczmarska - córka Jacka Kaczmarskiego. Premiera albumu zbiegła się z 50-tą rocznicą urodzin Jacka (22 marca), jubileusz ten uświetnił także specjalny koncert w radiowej Trójce (25 marca), w którym Habakuk wraz z większością gości biorących udział w nagraniach zaprezentował materiał z płyty "A Ty siej".
Lista utworów:
  1. Arka Noego
  2. Niech...
  3. Dylan
  4. Wędrówka Z Cieniem
  5. Pijak
  6. Konfesjonał
  7. Karmaniola
  8. Antylitania Na Czasy Przejściowe
  9. Krzyk
  10. Źródło
  11. Krajobraz Po Uczcie
  12. Modlitwa O Wschodzie Słońca
  13. Mury
A Ty siej

Sztuka Ulotna
Album zespołu wydany 21 marca 2011 roku wydana nakładem Mystic Production. Tytuł nie oznacza, że coś było i minęło, tylko wręcz przeciwnie. To jest sztuka, która z wiatrem jest tu i teraz, która niesie przekaz i wibracje.Album obfituje w ciekawe nagrania, jak choćby piosenkę Kryzys, której pomysłodawcą był Kordian „Mi się wydaje, że ten kryzys, to trochę taka ściema babilońska...” wyjaśniał w audycji DJ Pasmo. Dzień premiery albumu poprzedziła jednak premiera teledysku do utworu Słoik. Płyta to w pewnym sensie mix starych czasów ze współczesnością. Do Sztuki ulotnej przyłożyli swoją rękę również artyści spoza zespołu. Usłyszymy zatem Bartenders, Całą Górę Barwinków czy DJ Kanadis.
Lista utworów:
  1. Jasność
  2. Bądź Silny
  3. Słoik
  4. Kryzys
  5. Sztuka Ulotna
  6. Czuję Reggae
  7. Dread
  8. Bob Marley
  9. System
  10. Wyraźne Słowa
  11. Moja Domena
  12. Edukacja
  13. Jamajka
  14. Życie na Medal
Sztuka Ulotna

Regrowth
Album wydany 05. czerwca 2015 roku nakładem Mystic Production. Płyta została nagrana we współpracy z etno folkową grupą Kalokagathos, składającą się z siedmiu śpiewających techniką białego głosu dziewczyn oraz akordeonisty i perkusjonisty. W wyniku tej kolaboracji powstało ciekawe połączenie reggae, wzbogaconego o etno, dub, rock, dubstep, z tradycyjnymi pieśniami, śpiewanymi w językach takich, jak: macedoński, fiński, estoński, rosyjski, ukraiński, słowacki, serbski, sefardyjski, a także, oczywiście, po polsku.
Lista utworów:
  1. Siadaj nie gadaj
  2. Tumala
  3. Zoriuszka
  4. Baba w piekle
  5. Avrix Mi Galanica
  6. Oj Devojko Duoo Moja
  7. Chodziewaj Szuhajko
  8. U Susiada
  9. Rybicka
  10. Jakhana Jakhana
  11. Travuska
  12. Siadaj nie gadaj (Elvispendzel Remix)
  13. Tumala (Hom Studio Remix)
  14. Siadaj nie gadaj (Puxi Remix)
  15. Jakhana Jakhana (Feeting Art Remix)
Regrowth