Habakuk to polski zespół reggae, którego korzenie wyrastają z Częstochowy. Założony został w 1990 roku, a jego nazwa pochodzi od biblijnego imienia proroka Habakuk.
Początki grupy to rok 1989, gdy zespół Engaddi z Częstochowy spotkała się z grupą Samuel z pobliskiego Będzina. Engaddi było kapelą stworzoną przez lidera Habakuka - Wojciecha „Brodę” Turbiarza, natomiast Samuela tworzyli Jacek i Mariusz Karolewscy.
W 1990 z połączenia obu zespołów powstaje Habakuka. Początkową nazwą staje się THC Habakuk. W pierwszym składzie znaleźli się: Wojciech Turbiarz, Jacek Karolewski, Mariusz Karolewski, Irena Toborek, Paweł „Smerda” Derda. Początkowo przez zespół przewinęło się wiele osób, głównie perkusistów (m.in. Dariusz Litera i Grzegorz Kwiczoł). Rok później do zespołu dołączyła sekcja dęta: Wojciech Kowalski (sax.) i Piotr „Fi” Hutny (trąbka) oraz Artur Szumlas (dub master), który w dużej mierze tworzy specyficzny klimat muzyczny w zespole. Artur Szumlas pisze teksty utworów, maluje obrazy, robi koszulki, naklejki, okładki i plakaty.W tym składzie Habakuk zagrał m.in. na festiwalach: Reggae Nad Wartą 1992, Reggae Christmas 1992, Reggae Messages 1992 czy Africa Is Hungry 1992 i 1993 oraz wielu innych.
Pod koniec 1992 roku powstała kaseta demo „Party”, będąca autentycznym zapisem reggae’owej imprezy w studenckim radiu Klika w Częstochowie. Dwa lata później Habakuk zawiesił działalność koncertową na rzecz poszukiwania nowego oblicza, zarówno personalnego jak i artystycznego. W tym samym czasie Artur Szumlas i Wojciech Turbiarz pod nazwą Family Front zaczęli tworzyć imprezy Ragga Party, będące jednocześnie sound systemem i performancem. Równocześnie powstała nowa twarz Habakuka - teatr Rub Ritual i happeningi Dziecinada tu, czyli łyk swobody dla dobrej pogody oraz Ziemia jest święta - instalacja przestrzenna, ja i ja jedno tchnienie.
W 1994 roku powrócili na estradę. Muzyka zyskała bardziej rockowe brzmienie, jednak cały czas z rozpoznawalnym reggae’owym pulsem. Później d grupy doszedł Piotr „Dziki” Chrząstek (założyciel i lider częstochowskiej formacji hip-hopowej Sektor B), co zaowocowało wprowadzeniem rapu do muzyki Habakuka (festiwal Odjazdy w 1997 r.).
W listopadzie 1997 Habakuk nagrał w zaprzyjaźnionym częstochowskim Studio Radioaktywni materiał noszący tytuł Rub Ritual. W nagraniach uczestniczyła grająca na flecie poprzecznym Ewa Kołecka, współpracująca również z Pidżamą Porno i THC-X. Później kilka utworów z tej sesji znalazło się na albumie grupy Rub Pulse (Serce, Jedność). W tym czasie zespół wiele koncertował, a jego członkowie byli współorganizatorami takich imprez jak: Reggae Meeting (1997 i 1998), Rym Częstochowski - Hip Hop Festiwal (1998) oraz Marleyki (1998).
Rok 1998 to kolejne zmiany składu. Natomiast w styczniu 1999 roku, Habakuk dokonał nagrań w katowickim Cyberstudio, których owocem było 12 utworów utrzymanych w klimacie rootsowo-rockowym. Materiał nosił tytuł Mniam! Mniam! REGE i ukazał się w marcu 1999 r., nakładem bytomskiej wytwórni W Moich Oczach. Płyta spotkała się ze znakomitymi recenzjami w największych opiniotwórczych magazynach muzycznych.
Latem 1999 r. zespół występował jako support przed gwiazdami światowego reggae, Mad Professorem i Macka B. Koncerty odbyły się w Chorzowie i Warszawie. Po koncertach, zaangażowany w wiele innych projektów Jacek Otręca opuścił zespół. Zastąpił go Daniel Pomorski, grający również na trąbce. Dołączył także Mikołaj Kopeć, który odpowiadał za brzmienie zespołu na żywo (live-mix). W tym samym roku występ Habakuka na żywo mogła zobaczyć cała Polska - festiwal Tam Gdzie Biją Źródła na Równicy w Ustroniu był transmitowany przez drugi program TVP. Habakuk grał tam obok m.in. Zion Train i Juniora Delgado.
W 2000 r. zespół uczcił jubileusz 10-lecie istnienia wydawnictwem Rub Pulse. Zawierało ono nagrania z lat 1996-2000, ale krążek był mocno wzbogacony brzmieniem elektronicznym. Grupa została też doceniona przez Gazetę Wyborczą, która w podsumowaniu roku 2000 wymieniła Habakuka jako jedną z większych nadziei polskiej muzyki. W sierpniu do zespołu doszedł klawiszowiec Marek Makles, zastępując Daniela Pomorskiego. W tym jubileuszowym roku najważniejszymi koncertami Habakuka były: Marleyki w Łodzi i koncert na Regałowisku w Bielawie. Poza tym zespół zagrał kilkadziesiąt mniejszych koncertów.
W 2001 r. wspólne występy z Habakukiem rozpoczęła znana postać polskiego reggae, Monika Biczysko z grup Bakshish i Credon. Zespół wystąpił na takich koncertach jak festiwalu Afryka w Toruniu, na Punkowej Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy w Krakowie oraz w charakterze gwiazdy na finałowym koncercie festiwalu Wiosna Reggae Marleyki 2001 we Wrocławiu. Wielkim przeżyciem był występ dla 250 tys. ludzi na Przystanku Woodstock w Żarach.
Jesienią 2001 r. Habakuk pożegnał Mikołaja Kopcia, który poświęcił się swej działalności, a odpowiedzialność za brzmienie zespół oddał w ręce Adama Celińskiego. Wyrazem uznania dla grupy był występ podczas Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 2002 na żywo w studiu telewizyjnym przy ul. Woronicza w Warszawie. Pod koniec 2002 r. Habakuk wydał trzecią, bardzo przebojową płytę Muzyka Słowo Liczba Kolor, na której utrzymany był muzyczny kierunek zespołu. Gościnnie w nagraniach wzięli udział Antoni Gralak oraz Mateusz Pospieszalski i Anna Patynek na instrumentach perkusyjnych, a także wielu innych zaprzyjaźnionych muzyków. W prasie ukazały się pochlebne recenzje, w różnych stacjach telewizyjnych prezentowany był teledysk do utworu Wrażenia.
Pod koniec 2003 r. zespół przejechał niemal całą Polskę w ramach trasy Rege Tonite. 37 koncertów zgromadziło prawie 8-tysięczną publiczność. Wiosną 2004 r. grupa wspólnie z płockim Farben Lehre oraz pabianickim Proletaryatem odbyła cieszącą się dużą frekwencją trasę Punky Reggae Party. Muzycy Habakuka występowali też z Muńkiem Staszczykiem jako projekt Rege Inna Polish Stylee. Pod koniec 2005 r. Habakuk powrócił winylowym wydawnictwem Hub-a-dub, na którym znalazły się nagrania zespołu w remiksach Wszystkich Wschodów Słońca, Kadubry, Activatora i Adama Celińskiego.
Grudzień 2005 to kolejny album grupy zatytułowany 4 Life, poprzedzony singlem Życia Rytm. Wśród zaproszonych gości na płycie pojawili się m.in.: Muniek Staszczyk, Pablopavo, Reggaenerator, Bob One, DaBass, Janusz Iwański i inni. Teksty do kilku piosenek napisał Sławomir Gołaszewski.
Habakuk zagrał koncert w Studiu Programu 3 Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej w Warszawie 8. stycznia 2006, a 3. sierpnia 2007 zespół po raz drugi w karierze wystąpił podczas Przystanku Woodstock, tym razem w Kostrzynie nad Odrą. Występ, podczas którego usłyszeć można było zarówno stare kawałki jak i piosenki pochodzące z najnowszej płyty A Ty siej..., spotkał się z ciepłym przyjęciem licznie zgromadzonej publiczności. W tym samym roku Habakuk wystąpił również m.in. w Mysłowicach podczas festiwalu Off Festival oraz na festiwalu w Glastonbury.
8. lutego 2008 r. Habakuk podczas swoich 18. urodzin zagrał koncert w Grudziądzu. W 2009 roku od zespołu odszedł gitarzysta i drugi wokalista – Krzysiek Niedźwiecki, autor wielu kompozycji. Na jego miejsce pojawił się Kordian Nowicki, wcześniej jeżdżący z Habakuk jako techniczny. Bardzo dobrze odnalazł się na pokładzie. Wniósł świeżość do zespołu oraz mocne gitarowe akcenty. Kilka jego kompozycji znalazło się zresztą na najnowszej płycie. Zespół opuścił też pod koniec 2010 roku Piotr Jackson Wolski, grający z Habakuk przez ostatnie 3 lata na perkaszynach. W części piosenek z najnowszej płyty można usłyszeć jego grę.
W pierwszy dzień wiosny roku 2011 ukazała się najnowsza płyta zespoły zatytułowana Sztuka ulotna. Nowy album obfituje w ciekawe nagrania, jak choćby piosenkę Kryzys, której pomysłodawcą był Kordian „Mi się wydaje, że ten kryzys, to trochę taka ściema babilońska...” wyjaśniał w audycji DJ Pasmo.
Skład:
- Wojciech „Broda” Turbiarz -gitara, wokal
- Wojciech Cyndecki - gitara basowa
- Kordian Nowicki - gitara, wokal
- Jaromir Puszek -perkusja
- Marek Makles - instrumenty klawiszowe
- Błażej Koza - saksofon
- Damian Socha - trąbka
- Mikołaj Kopeć - reżyser dźwięku