Zespół Natanael powstał w 1991 w Częstochowie (chociaż początek aktywności grupy przypada już na koniec roku 1990, kiedy to w domowym zaciszu odbywały się pierwsze, akustyczne próby). Formacja założona przez Konrada (git, wokal) i Pawła (bas) Włodarzów uzupełniona przez Darka Literę (perkusja) funkcjonowała początkowo jako trio.
Po pewnym czasie do zespołu zaczęli napływać kolejni muzycy. W większości byli to przedstawiciele częstochowskiej sceny reggae. W ten sposób przez skład Natanaela przewinęło się kilkanaście osób (część z nich do dzisiaj jest aktywna muzycznie i odnosi mniej lub bardziej spektakularne sukcesy na rodzimej scenie muzyki niezależnej).
Przez dłuższy czas związany z zespołem był także Piotr Fi Hutny (ówczesny członek legendarnej formacji częstochowskiej TAJ MAHALL), który zasilił brzmienie Natanaela dźwiękami trąbki. Z zespołem współdziałali także muzycy ówczesnej grupy THC HABAKUK (Wojtek „Broda” Turbiarz oraz Jacek Karolewski – późniejszy gitarzysta i wokalista będzińskiej TRANSFORMACJI).
Pierwsze nagrania Natanael, zarejestrował jesienią 1991 w studenckim radiu KLIKA w Częstochowie na kasecie demo zatytułowanej ON..., kiedy to na jednym jam-session grupa spotkała się z zespołem THC HABAKUK. To właśnie z tego okresu pochodzą takie nagrania jak „Kamień na kamieniu” czy „Nie daj się”.
W 1993 do składu dołączył Bartek Wręczycki (instrumenty klawiszowe) Powiększenie składu oznaczało zmianę formuły muzycznej oraz warstwy brzmieniowej. Po latach intensywnej działalności, w trakcie której muzycy dali kilkadziesiąt koncertów w całej Polsce (jeden z nich, zagrany w Krakowie na Reggae Christmas doczekał się nawet edycji na półoficjalnej kasecie, zatytułowanej Westchnienie i dźwięk), zespół ostatecznie zawiesił działalność (z powodu problemów ze składem i miejscem odbywania prób).
Reaktywacja nastąpiła jesienią 1999. Odrodzony i zmieniony zespół zmodyfikował także swe brzmienie. Rezygnacja z używanych wcześniej instrumentów klawiszowych (Bartek zasiadł za perkusją, zastępując tym samym Darka Literę) i dołączenie drugiego gitarzysty Kamila Ostrowskiego sprawiło, że muzyka Natanaela została podbudowana brzmieniem rockowym. Od tego momentu sami muzycy definiują swoją twórczość jako rock-reggae.
Na przełomie sierpnia i września 2000 grupa zarejestrowała materiał demo pt. Wir w częstochowskim studio Radioaktywni (płyta była rozprowadzana przez zespół na koncertach). Jest to projekt koncepcyjny, skoncentrowany w dużej mierze na filozoficznej teorii wiru artystycznego.
Poszukiwania nowych rozwiązań zaowocowały w 2002 koncertową współpracą z Andrzejem „Harry” Łozowskim (instrumenty perkusyjne), znanym z projektów Tam Tam Hare i Tam Tam Project.
Na początku 2003 zespół opuścił Bartek Wręczycki. Nowym perkusistą został Michał Maciejowski, z którym Natanael podjął współpracę koncertową. W październiku 2003 skład grupy zasilił Darek Herman (instrumenty klawiszowe). W tym czasie zespół intensywnie pracował nad pierwszą oficjalną płytą. Długo zapowiadany album To co lubię, w całości nagrany i wyprodukowany w Home Studio (Kłobuck), pojawił się na rynku 30 września 2004.
Na początku 2005 zespół został zaproszony przez Sławomira Pakosa i Piotra Banacha do wzięcia udziału w kompilacyjnym projekcie Far Away From Jamaica, który w zamierzeniu miał stać się wizytówką polskiej sceny reggae w Europie. W lutym, ponownie w Home Studio, został zarejestrowany premierowy utwór pt. Black Jack. W nagraniach, po raz pierwszy z Natanaelem, wystąpiła Anna Ruttar (absolwentka Wydziału Wokalistyki Jazzowej katowickiej Akademii Muzycznej), na co dzień związana z zespołami Vibra Lux i Cztery Pokoje Projekt. Po wielu koncertach, w listopadzie 2005 zespół rozpoczął pracę nad drugą płytą.
W 2006, po toruńskim festiwalu Afryka, skład zespołu opuścił gitarzysta Kamil Ostrowski, perkusista Michał Maciejowski oraz Darek Herman. Ostatecznie podstawowy skład został zredukowany do dwóch osób, a projekt przeniesiony na Górny Śląsk. Tam też do zespołu dołączyli kolejni członkowie.
Skład:
- Konrad Włodarz – gitara, śpiew
- Anna Ruttar – instrumenty klawiszowe, śpiew
- Robert Zając – gitara
- Jarosław Januszewicz – gitara basowa
- Jacek Okoński – perkusja