bg

Dub

Muzyka

Dub to gatunek muzyki który wyrósł z reggae w 1960 roku i jest powszechnie uważana za podgatunek, choć już dawno zaczęła wykraczać poza zakres reggae.

Słowo dub w języku angielskim dosłownie znaczy obciosywać. Popularny zwrot rub-a-dub tłumaczy się jako: łupu-cupu. Tytułowanie owego gatunku muzycznego wywodzi się bowiem z określenia dubbed-out, bo tak nazywano praktykowaną na Jamajce czynność, polegającą na wycinaniu poszczególnych składników utworu reggae'owego.

Popularność dub'u można tłumaczyć na wiele sposobów. Być może jednym z czynników, które się do niej przyczyniły, jest ogromna swoboda, jaką daje tego typu twórczość - bo w dubie znajdziemy dosłownie wszystko - od podstawy, czyli wspomnianej wcześniej przykładowej partii basu tudzież wokalu, przez nagrane przypadkiem improwizacje muzyków ze studia, po ich rozmowy, okrzyki czy nawet kłótnie. Z takich materiałów może powstać prawdziwe dzieło, wszystko zależy tylko (i aż) od pomysłu i talentu kogoś, kto je złoży w jedną całość.

 

Techniki

Dub - technika przetwarzania nagrań muzycznych (głównie z gatunku reggae), eksponująca zwłaszcza sekcję rytmiczną (bębny, bas), taka okrojona część utworu zwana jest riddimem. Powstała na Jamajce w latach siedemdziesiątych XX w. Obejmuje zarówno przetwarzanie muzyki na żywo (przez realizatorów dźwięku, tzw. dubmasterów), jak i nagrania studyjne.

Technika Dub skupia się na wybranym elemencie nagrania, który w wersji oryginalnej pozostaje na dalszym planie. Z reguły w nagraniu Dub pomija się oryginalny wokal, czasem jest ono wykorzystywane jako podkład do toastingu.

Inne techniki obejmują dynamiczne dodawanie szerokiego echa , pogłosu , panoramicznych opóźnień, a czasami dubbingu wokalnego czy instrumentalnych fragmentów z oryginalnych wersji lub innych prac. Dub wykorzystuje czasami cechy elektronicznie generowanych efektów dźwiękowych lub charakterystycznych instrumentów.

Współcześnie Dub stał się też osobnym gatunkiem muzycznym, obejmującym głównie instrumentalne nagrania, oparte przede wszystkim na transowym brzmieniu basu i perkusji, wzmocnionym przez specjalne efekty (np.delay).